Jose Tavera

Post-Doc, Ecology and evolutionary biology, University of California, Davis
Ph.D Uso, manejo y preservaci贸n de los recursos naturales, 2012, CIBNOR
M.S. Manejo de recursos marinos
B.S. Bi贸logo Marino

Bi贸logo Marino egresado de la Universidad de Bogot谩 Jorge Tadeo Lozano. Realiz贸 estudios de maestr铆a en Manejo de Recursos Marinos y Costeros en el Centro Interdisciplinario de Ciencias Marinas (CICIMAR) en La Paz Baja California Sur, M茅xico, de donde se gradu贸 con honores. Finaliz贸 su Doctorado en Uso, Manejo y Preservaci贸n de los Recursos Naturales en el Centro de Investigaciones Biol贸gicas del Noroeste (CIBNOR). La Paz B.C.S. M茅xico. Estuvo vinculado dos a帽os como Postdoctorante en el departamento de Ecolog铆a y Evoluci贸n de la Universidad de California, Davis. Tiene una amplia experiencia en biogeograf铆a, evoluci贸n y sistem谩tica de peces. Actualmente tiene proyectos relacionados con: diversidad morfol贸gica, y gen茅tica de peces anfi-americanos; morfolog铆a funcional de peces depredadores; gen贸mica de peces loro; tasas de bioerosi贸n en peces marinos.

Patrones de diversificaci贸n morfol贸gica y funcional de peces marinos, expuestos a condiciones ambientales contrastantes. Pac铆fico oriental versus Caribe. 2015-2017.

El objetivo general de este trabajo radica en comparar la tasa de evoluci贸n morfol贸gica de algunos pares de especies hermanas pertenecientes a diferentes familias de peces, con distintas historias de vida y que habitan a cada lado del istmo de Panam谩.

Morfolog铆a de Pterois volitans y otros peque帽os depredadores arrecifales: una hip贸tesis ecol贸gica y funcional de la invasi贸n del pez le贸n al Atl谩ntico occidental. 2015-2016.

Las interacciones bi贸ticas, esencialmente la competencia con otros pisc铆voros menores, constituyen quiz谩 el proceso ecol贸gico menos estudiado y por lo tanto el de principal inter茅s en este estudio.

Caracterizaci贸n pesquera y gen茅tica de las especies comerciales de pez Loro en el Caribe colombiano, 2015.

Debido a la gran importancia ecol贸gica que tienen los peces Loro en los ecosistemas de arrecife de coral, es indispensable tener un mayor conocimiento de la diversidad gen茅tica de las poblaciones y el grado de explotaci贸n a la cual est谩n sujetos con el fin de obtener una aproximaci贸n apropiada para su manejo.

Bi贸logo marino con un fuerte 茅nfasis en biolog铆a organ铆smica. Sus principales l铆neas de investigaci贸n son: sistem谩tica molecular, biogeograf铆a y macro evoluci贸n de peces marinos. Le interesa la diversidad morfol贸gica y funcional, as铆 como el rol de la ecolog铆a y la comunicaci贸n (visual y auditiva) en la diversificaci贸n de los linajes. Tiene una clara inclinaci贸n por la historia natural y le gusta complementar el trabajo te贸rico con las observaciones y el trabajo de campo. Recientemente se ha interesado por los procesos que ocurren al nivel de poblaciones con un enfoque espec铆fico en aquellos que promueven la especiaci贸n. Actualmente dicta los cursos de Ictiolog铆a y Sistem谩tica para pregrado y T贸picos avanzados en sistem谩tica para el postgrado en Ciencias-Biolog铆a de la Universidad del Valle.

Estudiantes graduados: 2 de postgrado (2 Maestr铆a Sc)

Estudiantes en curso 2 de postgrado (2 Maestr铆a Sc) y 3 de pregrado

Acero A. P.1 , Tavera, J.J , Anguila R., and Hern谩ndez, L. In press. A New Southern Caribbean Species of Angel Shark (Chondrichthyes, 2 Squaliformes, Squatinidae), Including Phylogeny And Tempo Of Diversification Of American Species. COPEIA.

Vergara-Solana F.J, Garc铆a-Rodr铆guez F.J, Tavera J.J, De Luna E. and De La Cruz-Ag眉ero, J. 2014. Molecular and morphometric systematics of Diapterus (Perciformes, Gerreidae). Zoologica Scripta. 43 (4) pp 338-350.

Tavera J.J. and Acero A. 2013. Description of a new species of Hypoplectrus (Perciformes:Serranidae) from the Southern Gulf of Mexico. Aqua, International Journal of Ichthyology 19 (1) pp. 29-38.

Price S. A., Tavera J.J., Near T.J & Wainwright P. W. 2012. Elevated rates of morphological and functional diversification in reef-dwelling haemulid fishes. Evolution. Article first published online: 4 SEP 2012. Volume 67 (2): 417鈥428, February 2013.

Tavera J.J., Acero A., Balart E. F., & Bernardi G. 2012. Molecular phylogeny of grunts (Teleostei, Haemulidae), with an emphasis on the ecology, evolution, and speciation history of New World species. BMC Evolutionary Biology, 12:57.

Palacios-Salgado D.S., Burnes-Romo L.A., Tavera J.J., & Ramirez-Valdez A. 2012. Endemic fishes of the Cortez biogeographic province (Eastern Pacific Ocean). Acta Ichthyologica Et Piscatoria 42 (3): 153鈥164.

Tavera J.J., Acero P. A., De la Cruz-Ag眉ero J. & Balart E. F. 2011. Phylogeny and reclassification of the species of two neotropical grunt genera, Anisotremus Gill, 1861 and Genyatremus Gill 1862 (Perciformes: Haemulidae), based on morphological evidence. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research 49 (4): 315鈥323.

Jose Tavera
Section: Marine Biology
Research group:聽聽聽聽聽
Coral Reef Ecology

Post-Doctoral Degree. Ecology and Evolutionary Biology. University of California, Davis.
Ph.D. Use, Management and Preservation of Natural Resources. (2012). CIBNOR. La Paz, Baja California Sur, Mexico.
M.Sc. Management of Marine Resources. CICIMAR. La Paz, Baja California Sur, Mexico.
B.S. Marine Biology. Universidad Jorge Tadeo Lozano. Bogota, Colombia.

Marine Biologist graduated from the Universidad Jorge Tadeo Lozano in Bogota, Colombia. Master麓s degree with honors in Management of Costal and Marine Resources, Centro Interdisciplinario de Ciencias Marinas (CICIMAR) in La Paz, Baja California Sur, Mexico. Doctorate in the Use, Management and Preservation of Natural Resources, Centro de Investigaciones Biol贸gicas del Noroeste (CIBNOR), La Paz, B.C.S., Mexico. Two years of post-doctoral work in the Ecology and Evolution Department at the University of California, Davis. Extensive experience in biogeography, evolution and fish systematics. Presently, working on projects related to morphologic diversity, and amphi-American fish genetics; functional morphology of predatory fish; parrot fish genomics; rate of bio-erosion of marine fish.

Patterns of functional and morphological diversification of marine fish exposed to contrasting environmental conditions, Eastern Pacific vs. Caribbean. (2015-2017).
The general objective of this study involves comparing the rate of morphological evolution of pairs of sister species belonging to different fish families with different life histories and inhabiting each side of the Isthmus of Panama.

Morphology of Pterois volitans and other small reef system predators: an ecological and functional hypothesis regarding Lion fish invasion in the Western Atlantic. (2015-2016).
Biotic interactions, essentially competition with other minor fish-eaters, possibly constituting the least studied ecological process and, therefore, the principal focus of this study.

Genetic and fishing characteristics of the commercial parrot fish species in the Colombian Caribbean. (2015).
Due to the ecological importance of the parrot fish in coral reef ecosystems, more knowledge of the genetic diversity of populations and degree of exploitation to which they are subjected are indispensable in order to derive a suitable approach to their management.

Special emphasis on organismic biology, principal lines of research being: molecular systematics, biogeography and macro evolution of marine fishes. Interest in morphological and functional diversity, as well as the role of ecology and communication (visual and auditory) in the diversification of linages. A clear inclination for natural history and in complementing theoretical work through observation and field work. Recent interest in processes occurring at population level with specific focus on those promoting speciation. Presently, teaching courses on ichthyology and systematics at the undergraduate level, and advanced topics in systematics in the Graduate Program in Science 鈥 Biology at the Universidad del Valle.

Students graduated: 2 graduate level (2 MSc).

Current students: 2 graduate level (2 MSc) and 3 undergraduate.

Acero A., Tavera, J. J , Anguila R., and Hern谩ndez, L. (in press). A New Southern Caribbean Species of Angel Shark (Chondrichthyes, 2 Squaliformes, Squatinidae) including Phylogeny and Tempo of Diversification of American Species. COPEIA.

Vergara-Solana F.J, Garc铆a-Rodr铆guez F.J, Tavera J.J, De Luna E. and De La Cruz-Ag眉ero, J. (2014). Molecular and morphometric systematics of Diapterus (Perciformes, Gerreidae). Zoologica Scripta 43 (4) 338-350.

Tavera J.J. and Acero A. (2013). Description of a new species of Hypoplectrus (Perciformes:Serranidae) from the Southern Gulf of Mexico. Aqua, International Journal of Ichthyology, 19 (1), 29-38.

Price S. A., Tavera J.J., Near T.J & Wainwright P. W. (2012). Elevated rates of morphological and functional diversification in reef-dwelling haemulid fishes. Evolution. Article first published online: 4 SEP 2012. Volume 67 (2) 417鈥428, February 2013.

Tavera J.J., Acero A., Balart E. F., & Bernardi G. (2012). Molecular phylogeny of grunts (Teleostei, Haemulidae) with an emphasis on the ecology, evolution, and speciation history of New World species. BMC Evolutionary Biology 12:57.

Palacios-Salgado D.S., Burnes-Romo L.A., Tavera J.J., & Ramirez-Valdez A. (2012). Endemic fishes of the Cortez biogeographic province (Eastern Pacific Ocean). Acta Ichthyologica Et Piscatoria 42(3) 153鈥164.

Tavera J.J., Acero P. A., De la Cruz-Ag眉ero J. & Balart E. F. (2011). Phylogeny and reclassification of the species of two neotropical grunt genera, Anisotremus Gill, 1861 and Genyatremus Gill 1862 (Perciformes: Haemulidae), based on morphological evidence. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research 49 (4) 315鈥323.