Profesor
Secci贸n: Entomolog铆a
Grupo de Investigaci贸n: Sistem谩tica, Evoluci贸n y Biogeograf铆a Animal (SEyBA)

Semillero docente, se encuentra haciendo el Doctorado (Brasil)

Ph.D. Candidato a doctor. Doctorado en Ciencias Biol贸gicas (Zoolog铆a). Universidad de S茫o Paulo.
M.S. Maestr铆a en Ciencias Biol贸gicas (Zoolog铆a). Universidad de S茫o Paulo. 2013.
B.S. Biolog铆a. Universidad del Valle. 2009

Bi贸logo egresado del Departamento de Biolog铆a de la Universidad del Valle. Realiz贸 estudios de maestr铆a en ciencias biol贸gicas, 谩rea de concentraci贸n Zoolog铆a, en el Instituto de Bioci锚ncias de la Universidad de S茫o Paulo y actualmente realiza sus estudios doctorales en esta misma instituci贸n. Tiene experiencia en taxonom铆a y sistem谩tica de ara帽as y an谩lisis de patrones de diversidad en diferentes escalas espaciales. Actualmente desarrolla un proyecto de investigaci贸n en sistem谩tica y evoluci贸n, utilizando como modelo el g茅nero neotropical de ara帽as orbitelares Wagneriana F.O.P.-Cambridge 1904 (Araneae, Araneidae).

Sistem谩tica y evoluci贸n del g茅nero Wagneriana F.O.P.-Cambridge 1904 (Araneae, Araneidae) 12/2013 鈥 Actual. Este proyecto pretende inferir la posici贸n filogen茅tica del g茅nero Wagneriana dentro de la familia Araneidae y proponer una hip贸tesis filogen茅tica entre sus especies utilizando evidencia morfol贸gica y molecular.

Mi principal inter茅s de investigaci贸n es la comprensi贸n filogen茅tica de la diversidad biol贸gica de diversos grupos de artr贸podos neotropicales, utilizando evidencia morfol贸gica, comportamental y molecular. Hip贸tesis filogen茅ticas construidas con la mayor cantidad de evidencia posible tienen mayor poder explicativo y pueden ser utilizadas para responder una gran variedad de preguntas evolutivas. Adicionalmente, me interesa la descripci贸n y comprensi贸n de patrones de diversidad de comunidades de artr贸podos en paisajes fragmentados. Sus principales l铆neas de investigaci贸n son: Sistem谩tica filogen茅tica, taxonom铆a de ar谩cnidos y patrones de diversidad 伪 y 尾 de comunidades de artr贸podos.

Estudiantes en curso: 1 estudiante de Pregrado

Researchgate, GoogleScholar

Cabra-Garc铆a, J. & Brescovit A.D. 2016. Revision and phylogenetic analysis of the orb-weaving spider genus Glenognatha Simon, 1887 (Araneae, Tetragnathidae). Zootaxa 4069: 1-183.

Cabra-Garc铆a, J., Hormiga, G. & Brescovit, A.D. 2014. Female genital morphology in the secondarily haplogyne spider genus Glenognatha Simon, 1887 (Araneae, Tetragnathidae), with comments on its phylogenetic significance. Journal of Morphology 275: 1027-1040.

Hudson, L. et al. 2014. The PREDICTS database: a global database of how local terrestrial biodiversity responds to human impacts. Ecology and Evolution 4: 4701-4735.

Cabra-Garc铆a, J., Berm煤dez-Rivas, C., Osorio, A.M. & Chac贸n, P. 2012. Cross-taxon congruence of 伪 and 尾 diversity among five leaf litter arthropod groups in Colombia. Biodiversity and Conservation 21: 1493-1508.

Betancur, N., Cabra-Garc铆a, J. & Armbrecht, I. 2011. Ara帽as asociadas a redes de Cyrtophora citricola (Forssk氓l, 1775) (Araneae: Araneidae) en zonas urbanas y rurales del valle alto del r铆o Cauca, Colombia. Revista Ib茅rica de Aracnolog铆a 19: 15-21.

Cabra-Garc铆a, J., Chac贸n, P. & Valderrama, C. 2010. Additive partitioning of spiders diversity in a fragmented tropical dry forest (Valle del Cauca, Colombia). The Journal of Arachnology 38: 192-205.聽聽聽聽

Professor
Section: Entomolgy
Research group: Sistem谩tica, Evoluci贸n y Biogeograf铆a Animal (SEyBA)

Ph.D. Candidate. Doctorate in Biological Sciences (Zoology). University of Sao Paulo. Brazil, S.A.
M.Sc. in Biological Sciences (Zoology). (2013).University of Sao Paulo.
B.S. in Biology. (2009). Universidad del Valle. Colombia, S.A.

Biologist graduated from the Biology Department of the Universidad del Valle. Master麓s degree in Biological Sciences, major in Zoology, from the Bioscience Institute of the University of Sao Paulo, and presently completing doctoral studies at the same institution. Experience in spider taxonomy and systematics, and analysis of diversity patterns on various spatial scales. Presently, developing a research project on systematics and evolution using the Neotropical orb-weaving spider genus Wagneriana F.O.P.-Cambridge 1904 (Araneae, Araneidae) as a model.

Systematics and evolution of the orb-weaving spider genus Wagneriana F.O.P.-Cambridge 1904 (Araneae, Araneidae). (12/2013 鈥 present). The project aims to infer the phylogenetic position of Wagneriana within the family Araneidae and propose a phylogenetic hypothesis among its species using morphological and molecular evidence

Main research interest: a phylogenetic understanding of the biological diversity of various groups of neo-tropical arthropods through the use of morphological, behavioral and molecular evidence. Phylogenetic hypotheses based on the greatest possible amount of evidence have greater explanatory power and can be used to answer a large variety of evolutionary questions. Additionally, interested in the description and understanding of arthropod diversity patterns in fragmented forests. Principal lines of research: systematics, spider taxonomy, and 伪 and 尾 diversity patterns of arthropod communities.

Current students: 1 undergraduate student.

Researchgate, GoogleScholar

Cabra-Garc铆a, J. & Brescovit, A.D. (2016). Revision and phylogenetic analysis of the orb-weaving spider genus Glenognatha Simon, 1887 (Araneae, Tetragnathidae). Zootaxa 4069: 1-183.

Cabra-Garc铆a, J., Hormiga, G. & Brescovit, A.D. (2014). Female genital morphology in the secondarily haplogyne spider genus Glenognatha Simon, 1887 (Araneae, Tetragnathidae), with comments on its phylogenetic significance. Journal of Morphology 275: 1027-1040.

Hudson, L. et al. (2014). The PREDICTS database: a global database of how local terrestrial biodiversity responds to human impacts. Ecology and Evolution 4: 4701-4735.

Cabra-Garc铆a, J., Berm煤dez-Rivas, C., Osorio, A.M. & Chac贸n. (2012). Cross-taxon congruence of 伪 and 尾 diversity among five leaf litter arthropod groups in Colombia. Biodiversity and Conservation 21: 1493-1508.

Betancur, N., Cabra-Garc铆a, J. & Armbrecht, I. (2011). Ara帽as asociadas a redes de Cyrtophora citricola (Forssk氓l, 1775) (Araneae: Araneidae) en zonas urbanas y rurales del valle alto del r铆o Cauca, Colombia. Revista Ib茅rica de Aracnolog铆a 19: 15-21.

Cabra-Garc铆a, J., Chac贸n, P. & Valderrama, C. (2010). Additive partitioning of spiders diversity in a fragmented tropical dry forest (Valle del Cauca, Colombia). The Journal of Arachnology 38: 192-205.聽聽