H茅iber C谩rdenas
Grupo de Investigaci贸n: Estudios ecogen茅ticos y de biolog铆a molecular

Estudiante Doctorado en Ciencias Biolog铆a. Universidad del Valle, 2013-
M.S. Magister en Biolog铆a. Universidad De Los Andes, 1988
B.S. Biolog铆a. Universidad del Valle. 1982

Bi贸logo egresado de la Universidad del Valle. Realiz贸 estudios de maestr铆a en Gen茅tica de Poblaciones y Cuantitativa en el Instituto de Gen茅tica de la Universidad de los Andes, Santaf茅 de Bogot谩, Colombia. Inicio su Doctorado en Ciencias en la Universidad del Valle, sede Mel茅ndez, Cali, Colombia.

Tiene una amplia experiencia en Gen茅tica de poblaciones, Cuantitativa y Evoluci贸n especialmente de Drosophila pseudoobscura. Actualmente tiene proyectos relacionados con: diversidad morfol贸gica y molecular en Anopheles y en Capsicum.

Caracterizaci贸n morfol贸gica y molecular de variedades de Capsicum utilizadas en el Valle del Cauca, Colombia para la obtenci贸n de nuevas variedades de valor agron贸mico, 2014 鈥 (en ejecuci贸n).

El objetivo general de este estudio radica en determinar la variabilidad gen茅tica existente en los cultivos de aj铆 en el departamento del Valle del Cauca usando variables cualitativas y cuantitativas de inter茅s comercial o productivo y utilizando marcadores moleculares diversidad gen茅tica del aj铆.

An谩lisis de la variaci贸n fenot铆pica de manchas costales de Anopheles (Nyssorhynchus) en Colombia, proyecto de doctorado 2014 鈥 (en ejecuci贸n).

El objetivo general de este proyecto es el establecimiento del potencial聽 de las t茅cnicas morfom茅tricas combinadas con los modelos gen茅ticos cuantitativos como herramientas 煤tiles para estudiar la variaci贸n gen茅tica intraespecifica de la conformaci贸n, el tama帽o y los patrones de manchas costales del ala, en siete especies de Anopheles (Nyssorhynchus) de Colombia, usando morfolog铆a tradicional y geom茅trica.

Marcadores gen茅ticos del pelaje del gato dom茅stico Felis catus (Felidae) del suroccidente colombiano, 2013-2014

En este trabajo se quiere establecer los perfiles gen茅ticos de los gatos de 12 municipios contiguos del suroccidente colombiano en un trayecto lineal entre las localidades: Pereira (Departamento de Risaralda) y Popay谩n (Departamento del Cauca; para estimar el grado de diversidad, estructura gen茅tica y flujo de genes.

Bi贸logo Gen茅tico con un fuerte 茅nfasis en Gen茅tica de poblaciones y Cuantitativa y microevoluci贸n. Sus principales l铆neas de investigaci贸n son: estudios de variabilidad gen茅tica y de diferenciaci贸n molecular intraespecifica en diferentes 谩reas geogr谩ficas de especies silvestres tropicales mediante el uso de marcadores moleculares, mejoramiento gen茅tico y conservaci贸n de germoplasma en plantas de valor ecol贸gico, socio-econ贸mico, cultural y religioso, y efectos del calentamiento global en la variaci贸n gen茅tica y patrones de adaptaci贸n de especies tropicales.

Actualmente es responsable de los cursos de Gen茅tica de poblaciones, Gen茅tica Cuantitativa, Gen茅tica animal para pregrado y聽 t贸picos avanzados en evoluci贸n para postgrado en Ciencias-Biolog铆a de la Universidad del Valle. Tambi茅n participa en los cursos de Sistem谩tica y Biologia de la conservaci贸n para el pregrado de biolog铆a.

Le interesa la diversidad molecular, morfol贸gica y funcional, as铆 como el rol de la variabilidad gen茅tica en la diversificaci贸n de los linajes, en la respuesta a cambios ecol贸gicos de las poblaciones de especies tropicales. Tiene una clara inclinaci贸n por los modelos gen茅ticos cuantitativos para predecir los cambios en 鈥渇itness鈥 ocasionados por perdida de los tama帽os efectivos, reducci贸n del flujo g茅nico y la endogamia en condiciones naturales y de laboratorio.

Estudiantes graduados: 12 de postgrado (7 Maestr铆a en ciencias y 5 de Doctorado) y 23 de pregrado en el programa de Biolog铆a.

Nacionales ACCB, ColEvol, SOCOLEN
Internacionales ISFG, International Society for Forensic Genetics
LinkedIn ,聽ResearchGate

CAROL YOVANNA ROSERO GALINDO, ELIANA GAITAN, JOE TOHME, HEIBER CARDENAS HENAO, NELSON TORO, HEIBER CARDENAS, Secuencias de cebadores para amplificar secuencias repetidas de ADN (microsat茅lites) en el genoma de Rhizophora mangle, Nombre comercial: MICROSATELITE PRIMER SEQUENCE, contrato/registro: AF4849991-AF48500, . En: Colombia, 2002.

BANGUERA HINOSTROZA E., C脕RDENAS HENAO聽 H.,聽 RUIZ-GARC脥A聽 M.,聽 MARMONTEL聽 M., GAIT脕N聽 E., V脕ZQUEZ聽 R.聽 y GARC脥A VALLEJO F.聽 Molecular identification of evolutionarily significant units in the Amazon River Dolphin Inia sp. (Cetacea: Iniidae).聽 En: THE JOURNAL OF HEREDITY.聽 The American Genetic Association. Vol. 93, No.5, 2002.聽 p. 312 鈥 322.

POSSO聽 C. E., GONZ脕LEZ聽 R., C脕RDENAS HENAO聽 H., GALLEGO G., DUQUE聽 M. C. y SU脕REZ聽 M. F.聽 Random Amplified Polymorphic DNA Analysis of Anopheles nuneztovari (Diptera: Culicidae) from Western and Northeastern Colombia.聽 En: MEMORIAS DO INSTITUTO OSWALDO CRUZ. Vol. 98, No. 4, June, 2003.聽 p. 469 鈥 476.

CER脫N SOUZA I., TORO PEREA N. y CARDENAS HENAO H.聽 Population genetic Structure of Neotropical Mangrove Species on the Colombian Pacific Coast: Avicennia germinans (Avicenniaceae).聽 En: BIOTROPICA. Vol. 37, No.2, 2005.聽 p. 258 鈥 265.

RUIZ-GARC脥A聽 M., BANGUERA HINOSTROZA聽 E. y C脕RDENAS HENAO H.聽 Morphological analysis of three Inia (Cetacea: Iniidae) populations from Colombia聽 and Bolivia.聽 En: ACTA THERIOLOGICA.聽 Vol. 51 No. 4, 2006.聽 p. 411 鈥 426.聽 ISSN: 0001-7051.

GONZ脕LEZ聽 R., WILKERSON聽 R., SU脕REZ聽 M. F., GARC脥A聽 F., GALLEGO, G., C脕RDENAS HENAO聽 H., POSSO聽 C. E., y DUQUE M. C.聽 A population genetics study of Anopheles darlingi (Diptera: Culicidae) from Colombia based on random amplified polymorphic DNA-polymerase chain reaction and amplified fragment lenght polymorphism markers.聽 En: MEMORIAS DO INSTITUTO OSWALDO CRUZ. Vol. 102, No. 3, June 2007.聽 p. 255-262.

P脡REZ-GALINDO, CARLOS; GONZ脕LEZ, IV脕N y C脕RDENAS HEIBER. Cloning and isolation of tetra nucleotide clones from Guadua angustifolia (Poaceae: Bambusoidea). En: MOLECULAR ECOLOGY RESOURCES.聽 Vol. 9, No.5, 2009.聽 p. 1375鈥1379. ISSN: 1755-0998.I n: Permanent Genetic Resources added to Molecular Ecology, Resources database 1 January 2009鈥30 April 2009.

JARAMILLO RAM脥REZ GLORIA, C脕RDENAS HENAO HEIBER, GONZ脕LEZ OBANDO RANULFO y ROSERO-GALINDO CAROL.聽 Genetic Variability of Five Periplaneta americana L. (Dyctioptera: Blattidae) Populations in Southwestern Colombia Using the AFLP Molecular Marker Technique.聽 En: NEOTROPICAL ENTOMOLOGY. Vol.聽 39, No. 3, 2010.聽 p. 371-378.

MENDOZA A.M., GARC脥A RAM脥REZ J.C. y C脕RDENAS HENAO H. Blood puncture as a nondestructive sampling tool to obtain DNA in frogs: comparison protocols and survival analysis.聽 En: MOLECULAR ECOLOGY RESOURCES. Vol. 12, 2012.聽 P. 470-475

GARC脥A RAMIREZ JUAN C., CRAWFORD ANDREW J., MENDOZA ANGELA, OSPINA OSCAR, CARDENAS HEIBER y CASTRO FERNANDO. Comparative phylogeography of direct 鈥揹eveloping frogs (Anura: Craugastoridae: Pristimantis) in the southern Andes of Colombia.聽 En: PUBLIC LIBRARY OF SCIENCE ONE (PLOS ONE). Vol. 7, No. 9, Septiembre聽 2012.

GARCIA-R JUAN C.,聽 MENDOZA ANGELA MARIA, OSPINA OSCAR,聽 CARDENAS HEIBER,聽 CASTRO FERNANDO. A Morphometric and Molecular Approach to Define Three Closely Related Species of Frogs of the Genus Pristimantis (Anura: Craugastoridae) from the Cordillera Occidental in Colombia. En: JOURNAL OF HERPETOLOGY, Volumen 48, N煤mero 2: 220-227, 2014.

D脥AZ GONZ脕LES FERNANDO, MU脩OZ VALENCIA VANESSA, JUVINAO QUINTERO DIANA, MANZANO MAR脥A DEL ROSARIO, TORO PEREA NELSON,聽 CARDENAS HEIBER, HOFFMANN ARY. "Evidence for adaptive divergence of thermal responses among Bemisia tabaci populations from tropical Colombia following a recent invasion". En: JOURNAL OF EVOLUTIONARY BIOLOGY, Volumen 27: 1160鈥1171, 2014.

MENDOZ脕, A. M.; OSPINA, O.;聽 C脕RDENAS-HENAO,聽 H. & J. C. GARC脥A-RAMIREZ. A likelihood inference of historical biogeography in the world鈥檚 most diverse terrestrial vertebrate genus: Diversification of direct-developing frogs (Craugastoridae: Pristimantis) across the Neotropics. Molecular Phylogenetics and Evolution 85: 50鈥58, 2015.

PE脩A-CRUZ, A. F.; SANDOVAL ARANGO; S.; PATI脩O MONTOYA, A.; BEDOYA, M.; RODR脥GUEZ ORTIZ, A.; ORJUELA VASQUEZ, J.; ORTEGA, A.; L脫PEZ; J. F.; MOLINA HENAO; E.; GUZM脕N, A.; GIL, J. & H. C脕RDENAS HENAO2. An谩lisis gen茅tico de la poblaci贸n de gatos del norte y sur de Cali, Colombia. Acta Biol. Colomb.; 20(1):109-116. doi: http://dx.doi.org/10.15446/abc.v20n1.41610, 2015.

TORO-V脡LEZ,聽 A.F.; MADERA-PARRA, C.A.; PE脩A-VAR脫N,聽 M.R.; LEE, W.Y.; BEZARES- CRUZ; J. C., WALKER, W., C脕RDENAS-HENAO, H.; QUESADA-CALDER脫N; S.; GARC脥A-HERN脕NDEZ, H. & P.N.L. LENS. BPA and NP removal from municipal wastewater by tropical horizontal subsurface constructed wetlands.聽 SCIENCE OF THE TOTAL ENVIRONMENT 542: 93鈥101, 2016.

H茅iber C谩rdenas
Secci贸n: Genetics
Research Group: Ecogenetic and Molecular Biology Study Group

Doctoral studies in Sciences - Biology. Universidad del Valle. Cali, Colombia. 2013-
M.S. Biology.聽 Universidad De Los Andes. Bogota, Colombia.1988.
B.S. Biology. Universidad del Valle. Cali, Colombia.1982.

M.S. specializing in population and quantitative genetics at the Genetics Institute of the Universidad de los Andes, and extensive experience in population, quantitative and (micro)evolutionary genetics, especially of Drosophila pseudoobscura. Principal lines of research are: studies on genetic variability and intraspecific molecular differentiation of tropical wildlife species in different geographic areas using molecular markers, genetic improvement, and germplasm conservation of plants having ecologic, socio-economic, cultural and religious value, as well as the effects of global warming on genetic variation and patterns of adaptation of tropical species. 聽
Interest in molecular, morphological and functional diversity as well as the role of genetic variability in the diversification of linages in answer to ecological changes of of tropical species populations.聽 A clear inclination for quantitative genetic models for predicting changes in 鈥渇itness鈥 caused by the loss of effective sizes, reduction of gene flow and endogamy under natural and laboratory conditions.
Present projects are related to morphological and molecular diversity of Anopheles and Capsicum.

Morphological and molecular characterization of varieties of Capsicum used in Valle del Cauca, Colombia to obtain new varieties of agricultural value.聽 2014 鈥 (in progress).聽 The objective of this study is to determine existing genetic variety in chili pepper (aji) in the Department of Valle del Cauca using qualitative and quantitative variables of commercial or productive interest, and molecular markers of genetic diversity.

Analysis of the phenotypical variation of costal spots of Anopheles (Nyssorhynchus) in Colombia.聽 Doctoral project. 2014 鈥 (in progress). The general objective of this project is to establish the potential of morphometric techniques combined with quantitative genetic models as useful tools for studying intraspecific genetic variation in the conformation, size and patterns of costal spots on the wings of seven species of Anopheles (Nyssorhynchus) in Colombia, using traditional聽 and geometric morphology.

Genetic markers of domestic cat fur Felis catus (Felidae) in southwestern Colombia. 2013-2014. This study was to establish the genetic profiles of the cats in 12 adjacent municipalities in southwestern Colombia on a linear trajectory between locations: Pereira (Department of Risaralda) and Popayan (Department of Cauca) to estimate degree of gene diversity, genetic structure and flow.

Presently in charge of the following: Population Genetics, Quantitative Genetics, and Animal Genetics undergraduate courses, and Advanced Topics in Evolution in the graduate program in Biology, as well as participation in the Systematics and Biology of Conservation undergraduate courses in the Biology Program at the Universidad del Valle.

Students graduated: 12 graduate students (7 M.S. in Science and 5 doctorates), and 23 undergraduate students in the Biology Program.

National ACCB, ColEvol, SOCOLEN
International ISFG, International Society for Forensic Genetics
LinkedIn ,聽ResearchGate

BANGUERA HINOSTROZA E., C脕RDENAS HENAO H., RUIZ-GARC脥A M., MARMONTEL M., GAIT脕N E., V脕ZQUEZ R. y GARC脥A VALLEJO F. Molecular identification of evolutionarily significant units in the Amazon River Dolphin Inia sp. (Cetacea: Iniidae). En: THE JOURNAL OF HEREDITY. The American Genetic Association. Vol. 93, No.5, 2002. p. 312 鈥 322.

POSSO C. E., GONZ脕LEZ R., C脕RDENAS HENAO H., GALLEGO G., DUQUE M. C. y SU脕REZ M. F. Random Amplified Polymorphic DNA Analysis of Anopheles nuneztovari (Diptera: Culicidae) from Western and Northeastern Colombia. En: MEMORIAS DO INSTITUTO OSWALDO CRUZ. Vol. 98, No. 4, June, 2003. p. 469 鈥 476.

CER脫N SOUZA I., TORO PEREA N. y CARDENAS HENAO H. Population genetic Structure of Neotropical Mangrove Species on the Colombian Pacific Coast: Avicennia germinans (Avicenniaceae). En: BIOTROPICA. Vol. 37, No.2, 2005. p. 258 鈥 265.

RUIZ-GARC脥A M., BANGUERA HINOSTROZA E. y C脕RDENAS HENAO H. Morphological analysis of three Inia (Cetacea: Iniidae) populations from Colombia and Bolivia. En: ACTA THERIOLOGICA. Vol. 51 No. 4, 2006. p. 411 鈥 426. ISSN: 0001-7051.

GONZ脕LEZ R., WILKERSON R., SU脕REZ M. F., GARC脥A F., GALLEGO, G., C脕RDENAS HENAO H., POSSO C. E., y DUQUE M. C. A population genetics study of Anopheles darlingi (Diptera: Culicidae) from Colombia based on random amplified polymorphic DNA-polymerase chain reaction and amplified fragment lenght polymorphism markers. En: MEMORIAS DO INSTITUTO OSWALDO CRUZ. Vol. 102, No. 3, June 2007. p. 255-262.

P脡REZ-GALINDO, CARLOS; GONZ脕LEZ, IV脕N y C脕RDENAS HEIBER. Cloning and isolation of tetra nucleotide clones from Guadua angustifolia (Poaceae: Bambusoidea). En: MOLECULAR ECOLOGY RESOURCES. Vol. 9, No.5, 2009. p. 1375鈥1379. ISSN: 1755-0998.I n: Permanent Genetic Resources added to Molecular Ecology, Resources database 1 January 2009鈥30 April 2009.

JARAMILLO RAM脥REZ GLORIA, C脕RDENAS HENAO HEIBER, GONZ脕LEZ OBANDO RANULFO y ROSERO-GALINDO CAROL. Genetic Variability of Five Periplaneta americana L. (Dyctioptera: Blattidae) Populations in Southwestern Colombia Using the AFLP Molecular Marker Technique. En: NEOTROPICAL ENTOMOLOGY. Vol. 39, No. 3, 2010. p. 371-378.

MENDOZA A.M., GARC脥A RAM脥REZ J.C. y C脕RDENAS HENAO H. Blood puncture as a nondestructive sampling tool to obtain DNA in frogs: comparison protocols and survival analysis. En: MOLECULAR ECOLOGY RESOURCES. Vol. 12, 2012. P. 470-475

GARC脥A RAMIREZ JUAN C., CRAWFORD ANDREW J., MENDOZA ANGELA, OSPINA OSCAR, CARDENAS HEIBER y CASTRO FERNANDO. Comparative phylogeography of direct 鈥揹eveloping frogs (Anura: Craugastoridae: Pristimantis) in the southern Andes of Colombia. En: PUBLIC LIBRARY OF SCIENCE ONE (PLOS ONE). Vol. 7, No. 9, Septiembre 2012.

GARCIA-R JUAN C., MENDOZA ANGELA MARIA, OSPINA OSCAR, CARDENAS HEIBER, CASTRO FERNANDO. A Morphometric and Molecular Approach to Define Three Closely Related Species of Frogs of the Genus Pristimantis (Anura: Craugastoridae) from the Cordillera Occidental in Colombia. En: JOURNAL OF HERPETOLOGY, Volumen 48, N煤mero 2: 220-227, 2014.

D脥AZ GONZ脕LES FERNANDO, MU脩OZ VALENCIA VANESSA, JUVINAO QUINTERO DIANA, MANZANO MAR脥A DEL ROSARIO, TORO PEREA NELSON, CARDENAS HEIBER, HOFFMANN ARY. "Evidence for adaptive divergence of thermal responses among Bemisia tabaci populations from tropical Colombia following a recent invasion". En: JOURNAL OF EVOLUTIONARY BIOLOGY, Volumen 27: 1160鈥1171, 2014.聽聽聽

MENDOZ脕, A. M.; OSPINA, O.; C脕RDENAS-HENAO, H. & J. C. GARC脥A-RAMIREZ. A likelihood inference of historical biogeography in the world鈥檚 most diverse terrestrial vertebrate genus: Diversification of direct-developing frogs (Craugastoridae: Pristimantis) across the Neotropics. Molecular Phylogenetics and Evolution 85: 50鈥58, 2015.

PE脩A-CRUZ, A. F.; SANDOVAL ARANGO; S.; PATI脩O MONTOYA, A.; BEDOYA, M.; RODR脥GUEZ ORTIZ, A.; ORJUELA VASQUEZ, J.; ORTEGA, A.; L脫PEZ; J. F.; MOLINA HENAO; E.; GUZM脕N, A.; GIL, J. & H. C脕RDENAS HENAO. An谩lisis gen茅tico de la poblaci贸n de gatos del norte y sur de Cali, Colombia. Acta Biol. Colomb.; 20(1):109-116. doi: http://dx.doi.org/10.15446/abc.v20n1.41610, 2015.

TORO-V脡LEZ, A.F.; MADERA-PARRA, C.A.; PE脩A-VAR脫N, M.R.; LEE, W.Y.; BEZARES- CRUZ; J. C., WALKER, W., C脕RDENAS-HENAO, H.; QUESADA-CALDER脫N; S.; GARC脥A-HERN脕NDEZ, H. & P.N.L. LENS. BPA and NP removal from municipal wastewater by tropical horizontal subsurface constructed wetlands. SCIENCE OF THE TOTAL ENVIRONMENT 542: 93鈥101, 2016.