Guillermo Barreto
Tel茅fono: (57 2) 321 7068

Ph.D. Biolog铆a Molecular. Universidade Federal De Minas Gerais, Brasil. 1995
M.S. Gen茅tica. Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul, Brasil. 1990
B.S. Biolog铆a. Universidad del Valle, 1981

Genetista con 谩reas de concentraci贸n en Gen茅tica Humana y Biolog铆a Molecular. Dicta diferentes cursos a nivel de pregrado y postgrado.

El 茅nfasis en investigaci贸n se concentra en el estudio de la diversidad gen茅tica humana tanto patol贸gica como normal. Actualmente estudia la diversidad gen茅tica de comunidades ind铆genas de la Amazon铆a colombiana y del Sur Occidente colombiano. Tambi茅n trabaja en la caracterizaci贸n de mutaciones implicadas con c谩ncer de mama y/u ovario familiar en Colombia. Igualmente hemos realizado proyectos de investigaci贸n encaminados al estudio molecular de la anemia de c茅lulas falciformes.

Desde hace m谩s de 15 a帽os coordina el Servicio de Extensi贸n a la comunidad, que ofrece la Universidad del Valle, donde se realizan pruebas de diagn贸stico molecular y de determinaci贸n de la paternidad.

Lidera el grupo de investigaci贸n 鈥淕en茅tica Molecular Humana鈥, c贸digo Colciencias 0005412, donde trabajamos junto con estudiantes de Doctorado, Maestr铆a, Pregrado y t茅cnicas de laboratorio en problemas relevantes de la Gen茅tica Humana utilizando para ello tecnolog铆as gen贸micas.

Diversidad gen茅tica en comunidades Amerindias de la Amazon铆a Colombiana: estudio comparativo entre agricultores y cazadores 鈥 comunidades recolectoras usando marcadores moleculares ligados al cromosoma Y. Utilizando herramientas moleculares como secuenciaci贸n de ADN y an谩lisis de fragmentos nos concentramos en el estudio de las comunidades ind铆genas de la Amazon铆a Colombiana y del Sur-Occidente colombiano. A futuro pretendemos entender c贸mo es la diversidad gen茅tica de la poblaci贸n colombiana si consideramos el alto grado de mezcla y las diferentes v铆as de entrada que las poblaciones fundadoras pudieron tener. Para esto hemos iniciado con el estudio de las comunidades ind铆genas de la Amazon铆a y del Sur-Occidente colombiano. Tambi茅n estamos trabajando con comunidades afrodescendientes a objeto de analizar su diversidad gen茅tica.

Aspectos moleculares de la anemia de c茅lulas falciformes en Colombia. Estamos trabajando aspectos moleculares y antropol贸gicos de la anemia de c茅lulas falciformes. Temas: frecuencia de haplotipos y su distribuci贸n en Colombia, regulaci贸n de los niveles de hemoglobina fetal, mezcla de poblaciones y SCD y la protecci贸n conferida por los heterocigotos para la SCD en zonas de malaria.

Caracterizaci贸n mediante secuenciaci贸n de mutaciones en genes de alta y baja penetrancia en familias colombianas con c谩ncer de mama. Este proyecto pretende definir el perfil mutacional para Colombia en los genes de alta penetrancia BRCA1 y BRCA2 y en otros de baja penetrancia. Se identificar谩n las mutaciones que son 煤nicas de la poblaci贸n colombiana y las que son compartidas. Mediante an谩lisis in silico se definir谩 el grado de severidad de cada variante g茅nica.

Dicta cursos a nivel pregrado, Maestr铆a y Doctorado. En el pregrado dicta los cursos de Biolog铆a Molecular y Gen茅tica Humana. En la Maestr铆a y Doctorado ministra los cursos de T贸picos Avanzados en Gen茅tica y el de Gen茅tica Molecular Humana.

Intereses de Investigaci贸n

Sus principales l铆neas de investigaci贸n son: el estudio de la diversidad gen茅tica en poblaciones humanas, la caracterizaci贸n de los genes implicados en enfermedades hereditarias y la generaci贸n y transferencia de tecnolog铆as con el objetivo de estudiar el genoma humano. En relaci贸n a la primera l铆nea, inicialmente el 茅nfasis es el estudio de las poblaciones amerindias, teniendo como objetivo a futuro generar una visi贸n de c贸mo es la estructura gen茅tica de la poblaci贸n colombiana. Actualmente, se est谩 trabajando con comunidades ind铆genas de la Amazon铆a y del Suroccidente colombiano. Respecto a la segunda l铆nea, se est谩 estudiando el c谩ncer de mama familiar con el objetivo de encontrar mutaciones en genes de alta y baja penetrancia. Adicionalmente, se trabajan aspectos moleculares y antropol贸gicos de la anemia de c茅lulas falciformes. Siendo de su inter茅s tambi茅n el diagn贸stico molecular de enfermedades gen茅ticas.聽

Estudiantes graduados:
Pregrado: 30
Postgrado: 20
Doctorado: 5
Maestr铆a: 15
Postdoctorandos: 1, procedente de la Universidad de Burdeoux, Francia.

Estudiantes en curso:
Pregrado: 3
Postgrado en Ciencias - Biolog铆a: 10 realizan estudios de postgrado
Doctorado: 3
Maestr铆a: 7
Postgrado en Ciencias Biom茅dicas: 1

Nacionales

Asociaci贸n Colombiana de Gen茅tica Humana, ACCB, ColEvol

Internacionales聽 ESHG. European Society of Human Genetics
ASHG. American Society of Human Genetics
En l铆nea LinkedIn ,聽ResearchGate

Pena, S.D.J., Barreto, G., Vago, R. A., De Marco, L., Reinach, F.C., Dias Neto, E. & Simpson, A. 1994. Sequence-specific "gene signatures" can be obtained by PCR with single specific primers at low stringency. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA (PNAS) 91: 1946 - 1949.

Barreto, G., Vago, R.A., Simpson, A.J.G. & Pena, S.D.J. (1996) Mitochondrial D-Loop "signatures" produced by low-stringency single specific primer PCR (LSSP-PCR) constitute a simple and effective human identity test. The American Journal of Human Genetics. 58: 609-616.

L. Porras, C. Phillips, M. Fondevila, L. Beltra麓n, T. Ortiz a, F. Rondon, Barreto, G.., M.V. Lareu, J. Henao- A. Carracedo. 2009. Genetic variability of the SNPforID 52-plex identification-SNP panel in Central West Colombia. Forensic Science International: Genetics 4: e9 鈥 e10.

Fernando Rond贸n, Julio C茅sar Osorio, Angela Viviana Pe帽a, H茅ctor Andr茅s Garc茅s y Guillermo Barreto. 2008. Diversidad gen茅tica en poblaciones humanas de dos regiones colombianas. Colombia M茅dica 39 (2) (Supl. 2): 52 鈥 60.

Joshua Mark Galanter, M.D.; Juan Carlos Fernandez; Christopher R. Gignoux; Jill Barnholtz-Sloan; Ceres Fernandez; Marc Via; Alfredo Hidalgo-Miranda; Alejandra V. Contreras; Laura Uribe Figueroa; Paola Raska; Gerardo Jimenez-Sanchez; Irma Silva Zolezzi; Maria Torres; Clara Ruiz Ponte; Yarimir Ruiz; Antonio Salas; Elizabeth Nguyen; Celeste Eng; Lisbeth Borjas; William Zabala; Guillermo Barreto and Angel Carracedo 2012. 'Development of a Panel of Genome-Wide Ancestry Informative Markers to Study Admixture Throughout the Americas. PLoS Genetics 8(3) e1002554: 1-16.

Cristian Fong, Mar铆a Alejandra Lizarralde-Iragorri, Diana Rojas-Gallardo and Guillermo Barreto. 2013. Frequency and origin of haplotypes associated with the beta-globin gene cluster in individuals with trait and sickle cell anemia in the Atlantic and Pacific coastal regions of Colombia. Genetics & Molecular Biology 36 (4): 494-497.

Laura Smeldy Jurado Medina, Marina Muzzio, Marisol Schwab, Mar铆a Leticia Bravi Constantino, Guillermo Barreto and Graciela Bailliet. 2014. .Human Y- chromosome SNP characterization by Multiplex amplified product-length polymorphism analysis. Electrophoresis 35 (17): 2524-2527. DOI: 10.1002/elps.201400020

Cristian Fong, Stephan Menzel, Mar铆a Alejandra Lizarralde, Guillermo Barreto. 2015 Genetic variants associated with fetal hemoglobin levels show the diverse ethnic origin in Colombian patients with sickle cell anemia. Biom茅dica. 35(3): 437 鈥 443.

Diana Carolina Ortega, Cristian Fong, H茅iber C谩rdenas and Guillermo Barreto. 2015. Evidence of over-dominance for sickle cell trait in a population sample from Buenaventura, Colombia. International Journal of Genetics and Molecular Biology 7(1): 1 鈥 7. DOI: 10.5897/IJGMB.20140106. ISSN: 2006-9863.

Leslie A. Castillo Cutiva, Alan Giraldo, Guillermo Barreto. 2014. Genetic Diversity in a Population of Rhinoclemmys nasuta (Testudines:Geoemydidae) Associatted with an Insular Locality in the Choc贸 Biogeographic Region. Acta Biol贸gica Colombiana 19(3): 513-519. ISSN 0120-548X.

Oscar Sierra-Fitzgerald (q.e.p.d), Guillermo Barreto, Francisco Lopera-Restrepo. 2013. Ausencia de efecto cognitivo APOE en personas sanas de edad mediana. Acta Neurol Colomb 29(3): 163 鈥 172. ISSN 0120 8748

Lorena Cruz-Bernate, Yilton Riascos, & Guillermo Barreto. 2013. Dimorfismo sexual y determinaci贸n del sexo con DNA en el pellar com煤n (Vanellus chilensis). Ornitolog铆a Neotropical 24: 433-444.

Yamid Braga, Leonardo Arias B and Guillermo Barreto. 2012. Diversity and genetic structure analysis of three Amazonian Amerindian populations from Colombia. ColombiaM茅dica 43(2): 134 鈥 141.

Luz Angela Alvarez, V铆ctor J. Vera, H茅iber C谩rdenas, Guillermo Barreto y Jaime Mu帽oz. 2012. Assessing the genetic diversity and ancestry of Hart贸n del Valle Cattle using mitochondrial DNA. RCCP Revista Colombiana de Ciencias Pecuarias 25: 14 -26.

Guillermo Barreto
Section: Genetics
Research group: Human Molecular Genetics-GMH
Telephone: (57 2) 321 7068

Ph.D. Molecular Biology. 1995. Universidade Federal De Minas Gerais. Brasil.
M.S. Genetics. 1990. Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul. Brasil.
B.S. Biology. 1981. Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Geneticist specializing in human genetics and molecular biology, and teaching both graduate and undergraduate courses.聽 Research emphasis is on the study of human genetic diversity, the characterization of the genes involved in hereditary illnesses and the generation and transfer of technologies for the study of the human genome.聽 In the first line of research, the initial study is of genetic diversity among Amerindian populations in the Colombian Amazon and the Colombian Southwest, a future objective being the generation of a vision of the genetic structure of the population of Colombia. The second line of research includes the study of breast cancer in families in order to find genes of high and low penetrance, and research projects focused on the study of molecular and anthropologic aspects of falciform cell anemia as well molecular diagnosis of genetic illnesses.

For more than 15 years, the professor coordinates a Universidad del Valle Community Extension Service that applies molecular diagnostic tests and tests to establish paternity, and is the leader of the 鈥淗uman Molecular Genetics Group鈥, Colciences code 0005412, which includes Doctoral, Masters, and undergraduate students as well as and laboratory technicians. Through the use of genomic techniques, work is being carried out on problems related to human genetics.

Genetic diversity in Amerindian communities in the Colombian Amazon: a comparative study of farmers and hunters 鈥 collector communities, using molecular markers linked to the Y chromosome. Using molecular tools such as DNA sequencing and analysis of fragments to concentrate on the study of the native communities of the Colombian Amazon and the Colombian Southwest.聽 In the future, the proposal is to achieve an understanding of the genetic diversity of the Colombian population, considering the high degree of mixing and the various entrance routes the founding population may have had.聽 For this purpose, the study began with the native communities of the Amazon and of Southwestern Colombian.聽 Work is also being carried out with afro-descendent communities in order to analyze their genetic diversity.

Molecular aspects of falciform cell anemia in Colombia. Work is being done on molecular and anthropological aspects of falciform cell anemia. Topics: Frequency of haplotypes and their distribution in Colombia, regulation of levels of fetal hemoglobin, population mix and SCD and the protection conferred by the hipocygotes for SCD in malaria areas.

Characterization by sequencing of gene mutations with high and low penetrance in Colombian families with breast cancer.聽 This project attempts to define the mutational profile of high penetration BRCA1 and BRCA2 genes for Colombia, and of those which are shared. The degree of severity of each genetic variety will be defined by analysis in silico.

The professor is in charge of the Advanced Topics in Genetics and Human Molecular Genetics courses in the graduate program, and Human Molecular Genetics for the undergraduate program.

Number of students graduated: 20 postgraduate students ( 5 Doctoral and 15 Master麓s), and 30 undergraduate students.

Postdoctoral: 1 from the University of Burdeoux, France.

Active students in the graduate program in Sciences 鈥 Biology:聽 10 postgraduate (3 doctoral level and 6 in a Master麓s program). Another MA is from the graduate program in Biomedical Sciences.

Asociaci贸n Colombiana de Gen茅tica Humana, ACCB, ColEvol

International
ESHG. European Society of Human Genetics
ASHG. American Society of Human Genetics
Online LinkedIn ,聽ResearchGate

Pena, S.D.J., Barreto, G., Vago, R. A., De Marco, L., Reinach, F.C., Dias Neto, E. & Simpson, A. (1994). Sequence-specific "gene signatures" can be obtained by PCR with single specific primers at low stringency. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA (PNAS) 91: 1946 - 1949.

Fernando Rond贸n, Julio C茅sar Osorio, Angela Viviana Pe帽a, H茅ctor Andr茅s Garc茅s and Guillermo Barreto. (2008). Diversidad gen茅tica en poblaciones humanas de dos regiones colombianas. Colombia M茅dica 39 (2) (Supl. 2): 52 鈥 60.

L. Porras, C. Phillips, M. Fondevila, L. Beltran, T. Ortiz a, F. Rondon, Barreto, G., M.V. Lareu, J. Henao- A. Carracedo.聽 (2009). Genetic variability of the SNPforID 52-plex identification-SNP panel in Central West Colombia. Forensic Science International: Genetics 4: e9 鈥 e10. 聽

Joshua Mark Galanter, M.D.; Juan Carlos Fernandez; Christopher R. Gignoux; Jill Barnholtz-Sloan; Ceres Fernandez; Marc Via; Alfredo Hidalgo-Miranda; Alejandra V. Contreras; Laura Uribe Figueroa; Paola Raska; Gerardo Jimenez-Sanchez; Irma Silva Zolezzi; Maria Torres; Clara Ruiz Ponte; Yarimir Ruiz; Antonio Salas; Elizabeth Nguyen; Celeste Eng; Lisbeth Borjas; William Zabala; Guillermo Barreto and Angel Carracedo. (2012). Development of a Panel of Genome-Wide Ancestry Informative Markers to Study Admixture throughout the Americas. PLoS Genetics 8(3) e1002554: 1-16.

Luz Angela Alvarez, V铆ctor J. Vera, H茅iber Cardenas, Guillermo Barreto and Jaime Mu帽oz. (2012). Assessing the genetic diversity and ancestry of Hart贸n del Valle Cattle using mitochondrial DNA. RCCP Revista Colombiana de Ciencias Pecuarias聽 25: 14 -26.

Yamid Braga, Leonardo Arias B and Guillermo Barreto. (2012). Diversity and genetic structure analysis of three Amazonian Amerindian populations from Colombia. Colombia M茅dica 43(2): 134 鈥 141.

Oscar Sierra-Fitzgerald (q.e.p.d), Guillermo Barreto, Francisco Lopera-Restrepo. (2013). Ausencia de efecto cognitivo APOE en personas sanas de edad mediana. Acta Neurol Colomb 29(3): 163 鈥 172. ISSN 0120 8748.

Lorena Cruz-Bernate, Yilton Riascos, and Guillermo Barreto. (2013). Dimorfismo sexual y determinaci贸n del sexo con DNA en el pellar com煤n (Vanellus chilensis). Ornitolog铆a Neotropical 24: 433-444.

Cristian Fong, Mar铆a Alejandra Lizarralde-Iragorri, Diana Rojas-Gallardo and Guillermo Barreto. (2013). Frequency and origin of haplotypes associated with the beta-globin gene cluster in individuals with trait and sickle cell anemia in the Atlantic and Pacific coastal regions of Colombia. Genetics & Molecular Biology 36 (4): 494-497.

Leslie A. Castillo Cutiva, Alan Giraldo, Guillermo Barreto. (2014). Genetic Diversity in a Population of Rhinoclemmys nasuta (Testudines:Geoemydidae) associatted with an Insular Locality in the Choc贸 Biogeographic Region. Acta Biol贸gica Colombiana 19(3): 513-519. ISSN 0120-548X.

Laura Smeldy Jurado Medina, Marina Muzzio, Marisol Schwab, Mar铆a Leticia Bravi Constantino, Guillermo Barreto and Graciela Bailliet. (2014). Human Y- chromosome SNP characterization by Multiplex amplified product-length polymorphism analysis. Electrophoresis 35 (17): 2524-2527.聽聽聽聽 DOI: 10.1002/elps.201400020.

Cristian Fong, Stephan Menzel, Mar铆a Alejandra Lizarralde, Guillermo Barreto. (2015). Genetic variants associated with fetal hemoglobin levels show the diverse ethnic origin in Colombian patients with sickle cell anemia. Biom茅dica. 35(3): 437 鈥 443.

Diana Carolina Ortega, Cristian Fong, Heiber C谩rdenas and Guillermo Barreto. (2015).聽 Evidence of over-dominance for sickle cell trait in a population sample from Buenaventura, Colombia. International Journal of Genetics and Molecular Biology 7(1): 1 鈥 7. DOI: 10.5897/IJGMB.20140106. ISSN: 2006-9863.